Hollanda yasalari ve Haklarimiz hukuki Sorunlar Cozum Danisma Hatti
Straf / Verkeer
Hoe krijg ik mijn rijbewijs terug?
Ehliyeti Elinden Alinmis Insanlarimiz!!!!
Her turli sosyal sorunlariniz (Davalariniz) Odenek, Oturum ,Gocmenlik...Bosanma ,Barisici Cozum Bosanmamak icin ,Trafik cezalari(Sakatlik)Maddi Manevi Tazminat,Nafaka talepleri.Brokrasi Devlet dairesindeki Ayrimcilik,Is verenlerle ilgili Konular!!!! bilgi Danisma Hatti bu linkde Bolgelere gore
Ofis Yardimci(kukuksal)Kurum merkezleri verilmisdir!!
Holandaca Dilini Konusamayanlar Tercuman isdeyip gorussunler(tercumanla)Bilgi alsinlar!!
Adliyelerden(durusma gunleri)icin Avukat Nezdinde Ucretsiz Turkce Konusan Tercuman(turkse tolk)isdesinler!!15 gun oncesi Unutmayiniz!!
Hoe krijg ik mijn rijbewijs terug?
De politie heeft uw rijbewijs ingenomen. Bijvoorbeeld omdat u véél te hard reed, teveel alcohol op had, of weigerde mee te werken aan een blaastest of bloedonderzoek. Mag de politie dat zomaar doen? Hoe krijgt u uw rijbewijs weer terug? Moet u wachten tot uw zaak voor komt? En als de rechter u dan 'ontzegging van de rijbevoegdheid' oplegt, hoe lang kunt u dan uw rijbewijs kwijt zijn?
Als u de verkeersveiligheid in gevaar brengt, heeft de politie het recht uw rijbewijs 'in te vorderen'. Daarvan is in ieder geval sprake als u rijdt onder de invloed van (teveel) alcohol of drugs, als u weigert mee te werken aan een alcoholonderzoek en als u méér dan 50 kilometer per uur te snel hebt gereden.
De politie heeft uw rijbewijs. En dan?
Binnen 3 dagen nadat uw rijbewijs is ingenomen stuurt de politie het naar de officier van justitie. Deze beslist binnen 10 dagen na de invordering of u het weer terugkrijgt. Daarvan ontvangt u bericht. U moet uw rijbewijs dan zelf gaan ophalen bij het parket van de officier van justitie. Het adres staat in het bericht. Hebt u na 10 dagen nog niets gehoord? Dan kunt u contact opnemen met het openbaar ministerie in het arrondissement waartoe de plaats behoort waar uw rijbewijs is ingenomen. Adressen en telefoonnummers vindt u op www.om.nl.
Wanneer krijgt u uw rijbewijs niet meteen terug?
Is de overtreding té ernstig, of is het niet de eerste keer dat u op hetzelfde feit bent betrapt? Dan vordert de officier van justitie uw rijbewijs voor langere tijd in. Hoe lang hangt af van de straf die de rechter naar verwachting gaat opleggen. Meestal bent u in dit geval uw rijbewijs in ieder geval kwijt tot de dag van de zitting. Binnen 6 maanden na de invordering door de politie moet de officier van justitie uw zaak voorleggen aan de rechter. Doet hij/zij dit niet, dan krijgt u uw rijbewijs terug.
Hoe lang kan ik mijn rijbewijs kwijt zijn?
Dat hangt af van de overtreding of het misdrijf en of het de eerste keer is dat u daarvoor wordt bestraft. Op recidive (het opnieuw begaan van dezelfde overtreding of hetzelfde misdrijf) staan langere maximum ontzeggingsperioden. Hieronder ziet u per overtreding de maximale ontzeggingsduur:
Soort overtreding 1e keer recidive
snelheidsovertredingen 2 jaar 4 jaar
rijden met teveel alcohol 5 jaar 10 jaar
rijden met drugs 5 jaar 10 jaar
doorrijden na ongeval 5 jaar 10 jaar
De tijd dat u uw rijbewijs kwijt was vóór de rechtszitting wordt afgetrokken van de ontzegging die de rechter u oplegt.
Maar wat als ik mijn rijbewijs nodig heb voor mijn werk?
Bent u het er niet mee eens dat de officier van justitie uw rijbewijs heeft ingehouden? Of heeft u het nodig voor uw werk? Dan kunt u een klaagschrift indienen bij de rechtbank. Dat is een brief gericht aan de griffie van de rechtbank in het arrondissement waartoe de plaats behoort waar uw rijbewijs is ingenomen. Het adres vindt u op www.rechtspraak.nl. In de brief verzoekt u de rechter om teruggave van uw rijbewijs. Daarbij geeft u duidelijk aan waarom dit voor u belangrijk is. Zeker bij een eerste overtreding wil de rechter nog wel eens open staan voor het argument dat u uw rijbewijs nodig heeft voor uw werk. In plaats van teruggave zonder meer kan de rechter u ook een (geheel of gedeeltelijk) voorwaardelijke ontzegging opleggen, of een geclausuleerde ontzegging. Dan mag u bijvoorbeeld een bepaalde periode niet in het weekend rijden, maar wel op werkdagen. Ook dan krijg u uw rijbewijs terug.
Voordat u een klaagschrift verstuurt is het raadzaam een advocaat te raadplegen. Als u een laag inkomen heeft kunt u in aanmerking komen voor gesubsidieerde rechtsbijstand.
Moet ik eerst 10 dagen wachten voor ik een klaagschrift stuur?
Nee, u hoeft niet te wachten tot na de termijn van 10 dagen waarbinnen de officier van justitie moet beslissen of u uw rijbewijs terugkrijgt. U kunt ook meteen uw rijbewijs terugvragen. Alleen moet u uw verzoek dan richten tot het openbaar ministerie in het arrondissement waartoe de plaats behoort waar uw rijbewijs is ingenomen. Adressen en telefoonnummers vindt u op www.om.nl. Dit kan de procedure mogelijk versnellen.
Een verzoek aan de officier van justitie moet u zelf doen.
En als ik toch ga rijden?
Als uw rijbewijs is ingevorderd of als u een ontzegging van de rijbevoegdheid is opgelegd en u gaat toch autorijden, dan begaat u een misdrijf. Wordt u betrapt dan kunt u een fikse geldboete en/of een gevangenisstraf krijgen. Wordt u betrapt op autorijden op een tijd (bijvoorbeeld het weekend) waarvoor u een gedeeltelijke ontzegging is opgelegd? Dan wordt de rijontzegging alsnog totaal. U moet uw rijbewijs inleveren en mag dan ook niet meer op werkdagen rijden.
Als ik mijn autorijbewijs kwijt ben, mag ik dan wel een ander voertuig besturen?
Nee. Als u een ontzegging van de rijbevoegdheid is opgelegd mag u geen enkel gemotoriseerd voertuig besturen. Zelfs geen snorfiets of tractor!
En wat als mijn rijbewijs in het buitenland is afgepakt?
Is uw Nederlandse rijbewijs in het buitenland ingenomen na een verkeersovertreding of een misdrijf? Dan mag u ook in Nederland niet meer de weg op. U heeft immers geen geldig rijbewijs meer.
Kan ik mijn rijbewijs ook voorgoed kwijtraken?
Ja. Bij zeer grove overtredingen of recidive kan er een artikel 130-procedure tegen u gestart worden. U moet dan een onderzoek ondergaan om te kijken of u lichamelijk en/of geestelijk nog wel geschikt bent om een motorrijtuig te besturen. Afhankelijk van de uitkomst van dat onderzoek kan het CBR uw rijbewijs permanent ongeldig verklaren.
Als mijn rijbewijs wordt ingenomen, kan ik dan ook nog een andere straf krijgen?
Ja! In bijna alle gevallen krijgt u sowieso een -vaak forse- geldboete. Voor bijvoorbeeld rijden onder invloed, het weigeren mee te werken aan een alcoholtest of doorrijden na een aanrijding kunt u ook een gevangenisstraf krijgen.
Wanneer heb ik eigenlijk teveel gedronken?
Als er meer dan 0,5 promille alcohol in uw bloed zit of meer dan 220 microgram per liter wordt gemeten bij een blaastest bent u wettelijk strafbaar. Bij letsel of schade aan anderen, roekeloos rijgedrag of recidive zal de officier van justitie u dan meestal dagvaarden.
En als ik 'beginnend bestuurder' ben?
Voor beginnende bestuurders ligt de alcohollimiet nog een stuk lager: 0,2 promille of 88 microgram. Deze lagere limieten gelden voor alle brom- en snorfietsers tot 24 jaar en voor elke automobilist en motorrijder die korter dan 5 jaar een rijbewijs heeft.
Hoe zit 't precies met snelheidsovertredingen?
Als u de maximumsnelheid overschrijdt met minder dan 30 kilometer per uur (40 op autosnelwegen) wordt de zaak afgedaan met een boete. Op www.verkeershandhaving.nl kunt u zien welke boete hoort bij welke overschrijding van de maximumsnelheid. Rijdt u méér dan 30 kilometer per uur (40 op autosnelwegen) te hard, dan wordt de overtreding geregistreerd. Afhankelijk van uw voorgeschiedenis kunt u dan een extra hoge boete krijgen of gedagvaard worden. Rijdt u méér dan 50 kilometer per uur te hard, dan kan de politie ter plekke uw rijbewijs invorderen. En als u de maximumsnelheid met méér dan 100% overschrijdt (u rijdt bijvoorbeeld over de 100 binnen de bebouwde kom) kan de politie uw auto of motor in beslag nemen. Met een klaagschrift kunt u dan proberen uw voertuig terug te krijgen.
En hoe zit 't met drugs?
Alle hard- en softdrugs, inclusief XTC en amfetamine, zijn verboden in het verkeer. Wordt u aangehouden en verdenkt de politie u van drugsgebruik, dan bent u verplicht mee te werken aan een bloed- of urineproef. Daarmee is drugsgebruik duidelijk aan te tonen. U kunt er een geldboete of gevangenisstraf voor krijgen, al dan niet in combinatie met een ontzegging van de rijbevoegdheid.
Tips!
U bent ook verantwoordelijk voor eventueel medicijngebruik. Sommige geneesmiddelen kunnen uw reactievermogen verminderen. Dat geldt zelfs voor bepaalde medicijnen zonder gele waarschuwingssticker! Ook de combinatie met (een beetje) alcohol kan gevaarlijk zijn.
In 2008 treedt de Wet OM-afdoening in werking. Deze geeft de officier van justitie het recht om uw rijbewijs voor maximaal 6 maanden in te vorderen. Dus zonder dat uw zaak voor de rechter komt! Vanaf medio 2008 kunnen de eerste zogenoemde 'strafbeschikkingen' voor rijden onder invloed worden opgelegd.
Meer weten?
Bel het Juridisch Loket 0900 - 8020 (10ct p/min) als uw probleem net even anders is, of als u nog vragen heeft. U kunt ook binnenlopen bij een van onze 30 vestigingen. Of stuur ons een e-mail. U krijgt binnen 3 werkdagen antwoord.
Neem contact met ons op. Print dit artikel
Links
Verkeershandhaving
Rijbewijs terug
Verkeersstrafrecht.nl
Rijbewijs.nl
Gehele website
Mediation
Werk
Uitkeringen
Wonen
Kopen / Geld
Familie
Vreemdelingen
Rechtsbijstand
Straf / Verkeer
Slachtoffers
Adliye.......................!!!Trafik Suclari isleyenler icin!!!
http://www.rechtspraak.nl/Gerechten/Rechtbanken
HomeRechtsbijstandKom ik in aanmerking voor gesubsidieerde rechtsbijstand?
Kom ik in aanmerking voor gesubsidieerde rechtsbijstand?
U heeft de hulp van een advocaat nodig, voor een procedure bij de rechtbank of voor een uitgebreid juridisch advies. Dat kost geld. Als u een laag inkomen heeft en weinig vermogen kunt u in aanmerking komen voor gesubsidieerde rechtsbijstand. Dan betaalt de overheid het grootste deel van de advocaatkosten en betaalt u alleen een eigen bijdrage. De hoogte van de eigen bijdrage is afhankelijk van uw inkomen.
Soorten gesubsidieerde rechtsbijstand
Er is een aparte regeling voor de financiering van kortdurende juridische hulp. Voor een juridisch advies van maximaal 3 uur betaalt u € 13,50. Meer informatie over de financiering van kortdurende juridische hulp.
Er is ook een aparte regeling voor de financiering van bemiddeling (mediation). U lost dan zelf uw conflict op, onder begeleiding van een deskundige.
Voor alle overige gesubsidieerde rechtsbijstand gelden onderstaande regels. U heeft bijvoorbeeld een advocaat nodig voor een procedure bij de rechtbank of voor een juridisch advies dat meer dan 3 uur uitzoekwerk kost.
Inkomens- en vermogensgrenzen
Of u in aanmerking komt voor gesubsidieerde rechtsbijstand hangt af van uw inkomen en vermogen. Er gelden verschillende grenzen voor alleenstaanden en gehuwden. Hier vindt u een eerste indicatie of u in aanmerking komt voor gesubsidieerde rechtsbijstand. Uw uiteindelijke draagkracht en eigen bijdrage worden vastgesteld door de Raad voor Rechtsbijstand. De raad baseert zich daarbij op de gegevens over uw inkomen en vermogen zoals die bij de belastingdienst bekend zijn.
Inkomen
Voor het bepalen van de hoogte van uw inkomen vraagt de Raad voor Rechtsbijstand gegevens op bij de belastingdienst. Zij doen dit aan de hand van uw burgerservicenummer (sofi-nummer). Het inkomen dat telt voor de aanvraag voor gesubsidieerde rechtsbijstand is uw inkomen van twee jaar geleden. Het gaat dan om het "verzamelinkomen" zoals dat wordt vastgesteld door de belastinginspecteur. Of uw "belastbaar loon" als u geen aangifte heeft gedaan. Als u in 2008 gesubsidieerde rechtsbijstand aanvraagt wordt gekeken naar uw inkomen uit 2006 zoals dat bij de belastingdienst bekend is. Er gelden de volgende inkomensgrenzen:
Alleenstaanden: wanneer uw jaarinkomen in 2006 hoger was dan € 22.900 komt u niet in aanmerking voor gesubsidieerde rechtsbijstand. Had u een lager inkomen dan € 22.900, kijk dan in onderstaande tabel voor de hoogte van uw eigen bijdrage.
Gehuwden, samenwonenden en éénoudergezinnen: wanneer uw gezamenlijk jaarinkomen in 2006 hoger was dan € 32.400 komt u niet in aanmerking voor gesubsidieerde rechtsbijstand. Had u (gezamenlijk) een lager inkomen dan € 32.400, kijk dan in de tabel voor de hoogte van uw eigen bijdrage.
Tabel inkomensgrenzen en eigen bijdrage gesubsidieerde rechtsbijstand (2008)
Gehuwden/samenwonenden/
eenoudergezinnen
Eigen bijdrage Alleenstaanden
fiscaal jaarinkomen euro fiscaal jaarinkomen
Meer dan Ten hoogste Meer dan Ten hoogste
0 22.500 94* 0 16.200
22.500 23.300 148 16.200 16.700
23.300 24.600 255 16.700 17.500
24.600 27.300 449 17.500 19.300
27.300 32.400 705 19.300 22.900
* Heeft u een strafzaak en valt u in de laagste inkomenscategorie dan hoeft u geen eigen bijdrage te betalen.
Als u in 2006 een baan of een uitkering had zijn uw inkomensgegevens bekend bij de belastingdienst, ook als u zelf geen belastingaangifte heeft gedaan. U hoeft dan zelf geen gegevens over uw inkomen meer te verstrekken.
Vermogen
Om voor gesubsidieerde rechtsbijstand in aanmerking te komen mag ook uw vermogen niet te hoog zijn. Denk aan spaargeld op de bank of aan beleggingen. De grens voor gesubsidieerde rechtsbijstand ligt bij het "heffingvrij vermogen" zoals dat gehanteerd wordt door de belastingdienst. Het peiljaar is ook hier weer twee jaar terug, dus 2006. De grens ligt bij een heffingvrij vermogen van € 19.698 per persoon. Had u in 2006 meer vermogen dan dit bedrag, dan komt u niet in aanmerking voor gesubsidieerde rechtsbijstand.
In een aantal situaties gelden bijzondere regels:
Als u gehuwd bent of samenwoont wordt het vermogen van uw partner ook meegerekend. Hadden u en uw partner in 2006 samen meer vermogen dan € 39.396, dan komt u niet in aanmerking voor gesubsidieerde rechtsbijstand.
Als u minderjarige kinderen heeft wordt het heffingvrij vermogen verhoogd met € 2631 per kind.
Als u 65 jaar of ouder bent geldt onder voorwaarden een hoger heffingvrij vermogen.
Was uw vermogen hoger dan de genoemde grens, dan krijgt u geen gesubsidieerde rechtsbijstand en moet u de advocaat dus zelf betalen. Ook als u een laag inkomen heeft.
Beoordeling achteraf
Het kan zijn dat uw rechtszaak ertoe leidt dat u een bepaald geldbedrag krijgt. De Raad voor Rechtsbijstand controleert dit na afloop van de zaak. Het bedrag dat u krijgt mag voor gesubsidieerde rechtsbijstand niet hoger zijn dan de helft van het op dat moment geldende heffingvrij vermogen. In 2008 houdt dat in:
€ 10.158 voor een alleenstaande
€ 20.315 voor gehuwden of samenwonenden
Krijgt u meer dan dit bedrag dan zal de Raad voor Rechtsbijstand de verleende toevoeging intrekken. U moet de advocaatkosten dan alsnog zelf betalen. Deze resultaatsbeoordeling geldt niet voor strafzaken en vreemdelingenzaken.
Tip!
Lees hier hoe u gesubsidieerde rechtsbijstand kunt aanvragen.
Meer weten?
Bel het Juridisch Loket 0900 - 8020 (10ct p/min) als uw probleem net even anders is, of als u nog vragen heeft. U kunt ook binnenlopen bij een van onze 30 vestigingen. Of stuur ons een e-mail. U krijgt binnen 3 werkdagen antwoord.
Yorum Yaz
Giriş Yap Üye Ol