De bovenkant van de brief==>Bovenaan de sollicitatiebrief staan de adressering, plaatsnaam en datum, het onderwerp en de aanhef.

Adressering

Vermeld je eigen naam en adres in de sollicitatiebrief. Je mag je voornaam voluit schrijven maar ook voorletters gebruiken. Als je een academische titel hebt, kun je die melden. Doe dat met kleine letters en vergeet bij een afkorting de punt niet.

Vermeld de naam van het bedrijf waar je solliciteert, de afdeling en dan pas de naam van de persoon aan wie je je brief richt. Zorg ervoor dat zowel voorletters als achternaam goed gespeld zijn! Heeft de geadresseerde een titel, vermeld die dan.

De opbouw van de brief==>Een sollicitatiebrief bestaat uit drie, vier of maximaal vijf alinea's. Een aantal onderdelen staat bij voorbaat vast:

Je meldt het feit dat je solliciteert en vertelt waar je de advertentie hebt gevonden (als je telefonisch informatie hebt ingewonnen, meld je dat ook).

Je vertelt op welke manier je voldoet aan de functie-eisen (werkervaring/opleiding).

Je schrijft je motivatie op: wat lijkt je leuk aan de functie en het bedrijf en wat is jouw toegevoegde waarde.

Een afsluitende zin.

Functie-eisen==>

In de eerste alinea van het middenstuk van de sollicitatiebrief vertel je op welke manier je voldoet aan de functie-eisen (werkervaring/opleiding).

Het is niet voldoende om te schrijven dat je aan de functie-eisen voldoet. Maak een selectie van de meest relevante eisen en leg uit waarom jij daaraan voldoet. Bij die uitleg kun je zowel je opleiding als je werkervaring gebruiken.

Daarnaast kun je soms ook maatschappelijke activiteiten aanvoeren als ze relevant zijn voor de functie. Neem bijvoorbeeld iemand die solliciteert naar een leidinggevende functie. Hoewel hij geen ervaring heeft met leidinggeven in zijn vorige banen, is hij als vrijwilliger wel al twee jaar voorzitter van het plaatselijke popfestival. Dat is relevant voor deze baan, en kan hij dus zeker noemen

Ga niet opsommen wat je allemaal kunt. Dat ziet een werkgever wel in je cv. In een sollicitatiebrief gaat het juist om zaken die niet in een cv staan. Eén alinea is voldoende om in te gaan op de functie-eisen.

De werkgever wil een beeld krijgen van jou, wat je beweegt, wat je leuk vindt en vooral: jouw motivatie.

Verplaats je in de lezer. Wat wil de werkgever? Een werkgever wil een ambitieuze, gedreven en flexibele werknemer. Ook zelfstandigheid is belangrijk.

Een ambitieuze werknemer wil graag nieuwe dingen leren, groeien in zijn werk en (soms) hogerop komen.

Een gedreven werknemer werkt hard. Niet alleen omdat dat moet van de baas, maar omdat hij zijn werk leuk vindt bijvoorbeeld, of omdat hij zich verantwoordelijk voelt. Een gedreven iemand werkt bovendien grondig en professioneel.

Een flexibele werknemer past zich aan de omstandigheden aan en gaat soepel om met plotselinge veranderingen in bijvoorbeeld een werkplanning.

Een zelfstandige werknemer loopt niet voor elk wissewasje naar zijn baas, maar probeert zelf dingen op te lossen. Hij neemt werk uit handen van zijn leidinggevende, in plaats van andersom. Hij ziet bovendien geen problemen, maar oplossingen van problemen.

Let op! Kopieer deze begrippen niet klakkeloos in je brief. Zeg dus niet: 'Ik ben ambitieus, gedreven en flexibel', maar laat dat blijken uit voorbeelden, of gebruik andere woorden om aan te tonen dat je flexibel bent. De kreet 'ik ben flexibel' wordt in dermate veel sollicitatiebrieven gebruikt dat het een leeg begrip is geworden, en bovendien niet origineel. Laat uit jouw woorden maar blijken dat je flexibel bent!

Formuleer positief. Als je niet voldoet aan een of meerdere functie-eisen, geef dan aan hoe je dat denkt te compenseren. Als een functie-eis waar jij niet aan voldoet niet superrelevant is, dan zeg je... niets.

Werk een mooi voorbeeld uit, waarin je aan de hand van jouw praktijkervaring aantoont waarom je aan de functie-eisen voldoet. Bij een sollicitatie is het zaak om zoveel mogelijk concrete voorbeelden te noemen. Je kunt bijvoorbeeld uitleggen hoe je een bepaalde zaak hebt aangepakt of hoe je een probleem hebt opgelost. Zo’n voorbeeld waaruit blijkt dat je iets kunt is overtuigender dan alleen de bewering "ik ben goed in...".

Bij een open sollicitatie moet je zelf goed nadenken wat relevante functie-eisen zouden kunnen zijn. Als je vindt dat je te weinig houvast hebt, probeer dan extra informatie over het bedrijf op te zoeken. Wellicht kom je via krantenartikelen en jaarverslagen te weten wat er speelt bij het het bedrijf en kun je dat koppelen aan jouw ervaring en opleiding.

Motivatie==>

In de tweede en eventueel derde alinea van het middenstuk van de sollicitatiebrief leg je uit waarom je juist die functie ambieert of waarom je zo graag bij dat bedrijf wilt werken. Laat zien dat je iets van het bedrijf afweet.

Pik één à twee elementen uit de functieomschrijving die je aanspreken. Vertel niet alleen waarom je iets leuk vindt, maar ook waarom jij daar goed in bent.

Verder is het belangrijk om in deze alinea's een beeld van jezelf te schetsen. Een werkgever wil graag een idee krijgen van de persoon achter de brief. Je kunt wat karaktereigenschappen geven, vertellen waarom je iets leuk vindt, welke dingen je als een uitdaging ziet. Ook kun je uitleggen waarom je bepaalde keuzes in je carrière hebt gemaakt.

Deze elementen zijn bij de beoordeling vaak belangrijker dan de opsomming van wat je allemaal kunt. Let er wel op dat je alleen die dingen vertelt die een rechtstreekse, positieve relatie hebben met de functie waar je op solliciteert.

Een andere mogelijkheid is om bij je motivatie jouw visie te geven op het werk. Dat kan bijvoorbeeld als volgt: 'De fusie tussen twee bedrijven loopt vaak moeizaam. Een belangrijke oorzaak daarvan is de onzekerheid die bestaat bij het personeel. Ik ben ervan overtuigd dat een dergelijk proces met relatief eenvoudige ingrepen goed te stroomlijnen is. In mijn vorige functie heb ik hier veel ervaring mee opgedaan. Ervaring die ik nu graag wil inzetten voor uw organisatie.'

Probeer een krachtige, overtuigende laatste zin van deze alinea te schrijven. Op dit punt gekomen moet de lezer denken: 'Met deze sollicitant wil ik praten.' Hij moet overtuigd zijn van jouw capaciteiten en nieuwsgierig zijn naar de persoon achter de sollicitatiebrief.

Wat je niet moet doen

In je brief melden dat je ontslagen bent. Als je wordt uitgenodigd voor een gesprek, komt het wellicht dan aan de orde. Maar dan heb je ook alle ruimte om het toe te lichten. In je brief niet. Voor een werkgever die veel sollicitatiebrieven ontvangt, kan het reden zijn om jou direct af te wijzen.

Over het salaris beginnen of andere wensen. Hoewel iedereen begrijpt dat geld belangrijk is, komt het niet gemotiveerd over. Focus op wat jij de werkgever te bieden hebt, niet andersom. Pas na het eerste of tweede gesprek, als je in principe bent aangenomen, is er ruimte voor salarisonderhandelingen.

Klagen over je vorige functie en /of je vorige werkgever. Het komt onprofessioneel over en de werkgever bij wie je solliciteert denkt wellicht: 'Zo praat hij over een paar jaar ook over mij'.

Referenties noemen in je sollicitatiebrief. Dat is te vroeg. Een werkgever belt in deze fase niet. Als hij referenties wil, vraagt hij daar in een latere fase wel om.

Je brief door iemand anders laten schrijven of een voorbeeldbrief klakkeloos kopiëren. Het is beter om woorden te kiezen die bij jou passen. Bovendien dwingt dat je goed na te denken over de functie en dat is weer mooi meegenomen voor het sollicitatiegesprek.

Focus op wat jij de werkgever te bieden hebt, niet andersom!

Afronding==>

Slotzin

De officiële slotzin van de sollicitatiebrief is bij voorkeur een variant waarbij je verwijst naar een eventueel gesprek. Bijvoorbeeld: 'Graag licht ik mijn brief nader toe in een gesprek.' Ook kun je een verwijzing maken naar je cv: 'Voor een volledig overzicht van mijn ervaring en opleiding, verwijs ik u graag naar mijn bijgevoegde cv.'

Bij een open sollicitatie pak je het iets anders aan. Bijvoorbeeld: 'Mocht er in uw bedrijf binnenkort een vacature zijn die past bij mijn ervaring en opleiding, dan houd ik mij aanbevolen. Ik ben vanzelfsprekend bereid mijn brief nader toe te lichten in een gesprek.'

Afsluiting==>

De meest gebruikte afsluiting is het neutrale 'hoogachtend'. Sommige mensen ervaren 'hoogachtend' echter als ouderwets. Als je persoonlijk contact hebt gehad met degene aan wie je de brief schrijft, of als je solliciteert bij een informeel bedrijf, dan kun je ook afsluiten met: 'met vriendelijke groet'.

Onder de afsluiting komen wat witregels en dan typ je je naam. Je kunt voorletters gebruiken maar het is tegenwoordig ook geen punt om je voornaam voluit te schrijven. In de vrije ruimte van de witregels zet je je handtekening.

Bijlagen

De vermelding 'Bijlage' komt helemaal onderaan de sollicitatiebrief. Vermeld hier welke bijlage je meestuurt, zoals je curriculum vitae. Over het algemeen stuur je verder niets mee als dat niet gevraagd wordt. Alleen als er een duidelijk toegevoegde waarde is, maak je daar een uitzondering op. Bijvoorbeeld als je een artikel of scriptie hebt geschreven waarin je jouw visie geeft op het werkveld.

==================================================================================================================

aantal sollicitatiebrieven==>

Open sollicitatie

Chemielinco

Afdeling personeelszaken

De heer A.M.M. Baggen

Postbus 496

3500 AL Utrecht

Leiden, 4 augustus 2004

Betreft: open sollicitatie

Geachte heer Baggen,

Langs deze weg wil ik u vragen of er bij Chemielinco op de korte termijn vacatures zijn voor een chemicus/chemisch technoloog. Mijn achtergrond is een opleiding in de chemische technologie, richting organische chemie, aan de TU Delft. Op het RVM heb ik recentelijk de verantwoordelijkheid gehad voor het organisch uitloogonderzoek. In dit project worden de emissies van schadelijke verbindingen uit bouw- en afvalstoffen naar bodem en water vastgesteld. Mijn taken waren het invullen en uitvoering geven van dit project, het opstellen van analysevoorschriften en procedures voor meetopstellingen. Het voorbereiden van conceptnormen behoorde ook tot mijn bezigheden.

Bij een bedrijf voor afvalwaterzuivering (1996-1997) heb ik een elektrolytisch scheidingsprincipe productierijp gemaakt. Voorts verleende ik technische en inhoudelijke ondersteuning aan afnemers van filtratieapparatuur, verrichtte troubleshooting en installering en verzorgde de installering van diverse apparatuur.

Bij Chemielinco zou ik graag mijn diensten willen aanbieden als chemisch technoloog op het terrein van ontwikkeling, consultancy en serviceverlening. Door mijn gevoel voor praktische haalbaarheid, creatieve instellingen en technische kennis denk ik een serieuze inbreng te kunnen leveren aan uw bedrijf.

Tijdens een oriënterend gesprek wil ik graag het bovenstaande toelichten. Voor de goede orde vermeld ik dat ik van 13 augustus tot 4 september wegens vakantie afwezig ben.

Hoogachtend,

(handtekening)

Gert Jan Breukel

Schagensteeg 3

2312 VN Leiden

bijlage: curriculum vitae

==================================================================================================================

M.J. Visser

Kerkstraat 14

1588 BZ MAASTRICHT

Ministerie van VWS

Hoofd Afdeling Personeelszaken

De heer drs. A. J. van Dijk

Postbus 8810

2285 HK RIJSWIJK

Maastricht, 18 oktober 2007

Geachte heer Van Dijk,

Bij dezen* reageer ik op uw advertentie op carrieresite CV Market d.d. 16 oktober 2004, waarin u aangeeft op zoek te zijn naar een beleidsmedewerker ouderenzorg.

Na mijn studie HBO-V heb ik geruime tijd gewerkt als verpleegkundige bij het zorgcentrum "Avondlicht" te Hoorn. Deze functie heb ik met veel plezier vervuld. De problemen in de zorgsector hadden al die jaren mijn aandacht, daarom wilde ik mij graag meer verdiepen in de beleidsmatige kant van de ouderenproblematiek. Dat is de reden geweest dat ik gezondheidswetenschappen in Maastricht ben gaan studeren. Mijn afstudeerscriptie handelde over de mogelijkheden van extramurale hulp. Ik denk hierdoor over voldoende kennis te beschikken om de functie te vervullen.

Voor mijn overige vaardigheden verwijs ik u naar mijn c.v.. Graag zou ik deze brief willen toelichten in een sollicitatiegesprek.

Hoogachtend,

(handtekening)

drs. M. J. Visser

bijlage: curriculum vitae

pedagogisch medewerker

Geachte heer/ mevrouw,

Kleine wiebelige hakjes, maar ik sta er stevig in. Uit ervaring weet ik dat het belangrijk is om stevig in je schoenen staan bij het werken in de jeugdhulpverlening. Graag zou ik dan ook solliciteren naar de functie van pedagogisch medewerker op invalbasis.

Ik ben 23 jaar en heb in juli 2005 mijn bachelor Pedagogiek afgerond. Vervolgens heb ik een half jaar in mijn eentje door Zuid-Amerika gereisd. Na dit avontuur ben ik afgelopen september begonnen met de master Orthopedagogiek aan de Universiteit Utrecht. Momenteel voer ik zelfstandig een onderzoek uit naar probleemgedrag van adolescenten en de relatie met ouders. Zeer interessant onderwerp, maar het komt toch voornamelijk neer op statische bewerkingen uitvoeren op de computer. Ik ben liever praktisch aan het werk.

Een baan bij xxx past precies in mijn straatje, ik werk graag met jeugdigen en bied ze daarom graag een veilige en acceptabele opvoedingssituatie. In de werkwijze van xxx spreekt het me aan dat de begeleiding gericht is op het vergroten van het probleemoplossend vermogen. Dit is een positieve instelling en ik heb tijdens diverse baantjes, waarbij ik ervaring heb opgedaan in het begeleiden van jeugdigen, gemerkt dat een positieve instelling erg stimulerend is voor jeugdigen.

Ik ben zelfstandig en enthousiast, heb doorzettingsvermogen en bezit de vaardigheid om goed met onverwachte en stressvolle situaties om te gaan. Tijdens mijn verschillende baantjes, stage en vrijwilligerswerk heb ik geleerd om samen te werken in een team. Met deze kwaliteiten denk ik geschikt te zijn voor de functie van pedagogisch medewerker. De werkzaamheden voor mijn onderzoek deel ik zelfstandig in, waardoor ik flexibel inzetbaar ben en dus geschikt voor het werken op invalbasis.

Voor meer informatie over mijn ervaring en werkzaamheden verwijs ik u graag naar mijn curriculum vitae. Graag kom ik in een persoonlijk gesprek een toelichting geven op mijn sollicitatie.

Met vriendelijke groet,

xxxx

administratief medewerker

Betreft: sollicitatie naar de functie van administratief medewerker

Geachte heer XXX,

Op de site XXX heb ik uw advertentie gelezen waarin u administratieve medewerkers vraagt. Deze vacature heeft mijn interesse gewekt vanwege het werken voor mensen. De persoonlijke service en dienstverlening die hoog in het vaandel staan bij uw bedrijf spreken mij zeer aan.

Tijdens mijn werk als administratief medewerkster heb ik ervaring opgedaan met het zelfstandig uitvoeren van administratieve handelingen. Mijn werkzaamheden hebben bestaan uit onder andere correspondentie, postbehandeling en archivering. Tevens ben ik verantwoordelijk geweest voor het opzetten en uitvoeren van een eenvoudige financiële administratie ten behoeve van een eetpunt voor ouderen.

Ook baliediensten behoorden tot mijn werkzaamheden, waarbij er voor verschillende instellingen telefonische spreekuren werden gehouden. Als eerste aanspreekpunt, was luisteren een belangrijke vaardigheid, om zo cliënten goed door te kunnen verwijzen.

Op dit moment ben ik werkzaam als groepsleidster in de kinderopvang. Aangezien ik mijn blikveld wil verruimen, ben ik op zoek naar een andere werkkring.

In mijn huidige werk is het van belang een vertrouwensband op te bouwen met de ouders die hun kinderen naar de opvang brengen. Deze ervaring kan ik inzetten bij uw bedrijf.

Tenslotte beschik ik over goede sociale en contactuele eigenschappen en ben ik goed in staat om zowel in teamverband als zelfstandig te werken.

Voor verdere gegevens over mijn opleiding en werkervaring verwijs ik u naar bijgevoegd curriculum vitae.

Met vriendelijke groet,

Angela XXX

secretaresse medewerkster

Utrecht, 14 januari 2005

Betreft: sollicitatie naar de functie van secretaresse medewerkster

Geachte heer Poots,

Naar aanleiding van uw advertentie in de Volkskrant van 10 oktober jl. maak ik mijn interesse kenbaar voor de functie van secretaresse.

Mijn naam is Karin Kroon en ik ben 27 jaar. Momenteel ben ik parttime werkzaam als administratief medewerkster bij de Nederlandse Spoorwegen, onderdeel Reizen. In deze functie verricht ik diverse werkzaamheden voor het hoofd Algemene Zaken. Mijn werkzaamheden bestaan uit correspondentie, telefoonbehandeling, postbehandeling. Tevens ben ik verantwoordelijk voor de secretariële werkzaamheden van het hoofd.

De functie van secretaresse binnen uw stichting spreekt me om diverse redenen aan. De eerste reden, is dat deze functie zeer goed aansluit op mijn opleiding en werkervaring. Daarnaast beschik ik over goede sociale en contactuele eigenschappen en ben ik goed in staat zelfstandig te werken. Tenslotte heb ik ruime ervaring in PC- gebruik en kan goed overweg met Word voor Windows.

Ik hoop dat deze brief voor u een aanleiding is mij uit te nodigen voor een oriënterend gesprek. Voor nadere informatie verwijs ik u naar bijgevoegd curriculum vitae.

Met vriendelijke groet,

Karin Kroon